اعضای هیات علمی

بازگشت

کاربرد کامپیوتر

طرح درس «کاربرد کامپیوتر در علوم اجتماعی»

 

· شرح درس:

هدف اصلی این درس آشنایی دانشجویان با کامپیوتر و بویژه نرم­افزار آماری SPSS است. انتظار می­رود دانشجویان با گذراندن این درس ضمن آشنایی با نحوه کار کردن با کامپیوتر، قادر باشند تحلیل­های مقدماتی آمار را با استفاده از نرم­افزارSPSS انجام دهند و مهمتر از همه اینکه بتوانند خروجی­های مناسب را انتخاب و آنها را تحلیل و تفسیر نمایند. اگر چه نسخه­های جدید نرم افزار SPSS دارای تغییرات و گرافیک متفاوتی با نسخه­های قدیمی است لیکن نحوه کار و خروجی آنها مشابه است. از اینرو فراگرفتن نحوه کار با یکی از این نسخه­ها در حکم آموزش کلی این نرم افزار است.

·       قواعد کلاسی:

برای استفاده بهینه از مطالب کلاس و احترام به حقوق تمامی دانشجویان قواعدی برای کلاس منظور شده است که  تمامی دانشجویان ملزم به رعایت آن می­باشند. این قواعد عبارتند از:

۱-    به منظور حفظ نظم کلاس، ورود و خروج به موقع در کلاس الزامی است(ورود دیرهنگام و خروج زودهنگام غیبت منظور می شود).

۲-    تکالیف و تمرینهای هر هفته در جلسه بعد کنترل می شود و نمره منفی منظور می گردد.

۳-    پروژه نهایی(شامل فایل ورد و پی دی اف گزارش و خروجی هایSPSS) حداکثر تا یک هفته پس از امتحان و از طریق ایمیل لازم است ارسال شود.(تاریخ معین شده تمدید نمی­شود و برای دانشجویانی که تا این تاریخ از آنها گزارشی وصول نشده باشد نمره پروژه صفر منظور می شود)

۴-    خاموش کردن موبایل و عدم استفاده در طول کلاس

·       لوازم مورد نیاز:

حداقل لوازم مورد نیاز برای این درس عبارتست از:

۱.      دسترسی به کامپیوتر

۲.      دسترسی به اینترنت

۳.      فلش مموری

·       تکالیف و مشارکت کلاسی:

بخش عمده­ای از فرآیند یادگیری مطالب در این درس به صورت مشارکت عملی و انجام تکلیف­های کلاسی حاصل می­شود. از اینرو انتظار می­رود که کلیه دانشجویان نسبت به انجام پروژه­ها و تمرینهای کلاسی حساس بوده و در انجام به موقع آنها تلاش نمایند. در این درس علاوه بر اینکه متناسب با مطالب هر جلسه تمرینی به دانشجویان ارایه می­شود در نهایت نیز از آنها خواسته می­شود تا یک پروژه آماری را بر اساس داده­های فرضی و یا ترجیحاً واقعی با استفاده از نرم­افزار SPSS انجام دهند. به منظور رعایت استانداردهای گزارش نویسی لازم است گزارش نهایی بر مبنای چارچوب زیر تنظیم شود.

·       چارچوب پروژه

در نگارش پروژه لازم است قواعد نگارش رعایت شده و به صورت استاندارد خروجی­های استخراج شده از نرم­افزار توضیح و تفسیر شود. برای این کار بهتر است با ارایه یک مقدمه موضوع خود را معرفی نموده و سپس به داده­های گردآوری شده پرداخته و ضمن معرفی متغیرهای مورد استفاده به منابع مورد استفاده اشاره نمایند. سپس داده های استخراج شده را در قالب یک فایل SPSS درآورده(این فایل را به همراه فایل خروجی ضمیمه کار شود) و دستورات زیر را برای آن اجرا نمایید.

الف) ارایه نیمرخی از نمونه مورد مطالعه با استفاده از جداول فراوانی، نمودارها و آماره متناسب مرکزی و پراکندگی

ب) آزمون فرضیات با استفاده از آزمونهای مختلف به همراه چرایی انتخاب و توضیح و تفسیر

قالب پیشنهادی گزارش

    صفحه عنوان

    فهرست مطالب

    مقدمه

    درباره داده­ها

    فصل توصیفی(این فصل با توجه به موضوع به زیربخشهای دیگری تقسیم شود)

    فصل تبیینی(این فصل با توجه به موضوع به زیربخشهای دیگری تقسیم شود)

    ضمایم

جداول و نمودارهای مورد استفاده شماره گذاری و به طور مناسب عنوان بندی شود.   

·       چگونگی نمره­دهی:

نمره این درس از ۲۰ نمره: (برای دانشجویانی که فعالیت و مشارکت چشمگیری داشته باشند تا سقف ۲ نمره مازاد در نظر گرفته می­شود)

 

امتحان پایان ترم

۱۰ نمره

پروژه نهایی

۸ نمره

مشارکت در کلاس و انجام تمرینات هفتگی

۲ + ۲ نمره

 

 

 

 

 

 

 

·       منابع اصلی

Ho, Robert(۲۰۰۶).Handbook of Univariate and Multivariate Data Analysis and Interpretation with SPSS, Taylor & Francis Group, LLC

Miller, Robert L. et al(۲۰۰۲). SPSS for Social Scientists, PALGRAVE MACMILLAN

 

·       منابع کمکی

گودرزی، سعید(۱۳۸۸). کاربرد آمار در علوم اجتماعی همراه با دستوراتspss و نحوه تفسیر خروجی­ها، تهران، انتشارات جامعه­شناسان

کلانتری، خلیل(۱۳۸۷). پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی با استفاده از نرم­افزارSPSS، اصفهان، فرهنگ صبا

یعسوبی، حسین و خسروبیگی, علی(۱۳۸۹). آموزش شماتیک آنالیز داده ها با SPSS ، تهران، انتشارات پندار پارس

زرگر، محمود(۱۳۷۴). راهنمای جامع SPSS ۱۳ ، تهران، انتشارات بهینه

 

 

فصول و صفحات مورد مطالعه از منابع اصلی

شرح درس

موضوع

جلسه

مبتنی بر مطالب کلاسی

شناسایی اجزاء کامپیوتر و چگونگی کار با کامپیوتر در محیط ویندوز و نحوه نصب نرم­افزار  SPSS

آشنایی با کامپیوتر و ویندوز

اول

مبتنی بر مطالب کلاسی

معرفی و نحوه کار  با چند نمونه از نرم­افزارهای مفید نظیر Word, Excel, PowerPoint , internet

آشنایی با نرم­افزارهای کاربردی

دوم

فصل Orientationمیلر(صص۲۸-۱۰)

 

آشنایی با محیط نرم­افزار SPSS و ویژگی­ها و کاربردهای این نرم­افزار در تحقیقات اجتماعی

معرفی نرم­افزار SPSS

سوم

فصل دوم هو(صص۲۳-۱۱)

فصل اول میلر(صص۵۱-۳۰)

چگونکی ورود داده به صورت دستی و یا انتقال از فرمتهای دیگر به محیط نرم­افزار و نحوه نام­گذاری و برچسب دهی به متغیرها و معرفی موارد مفقوده بر اساس کدبوک

نحوه ورود داده به محیط SPSS

چهارم

فصل سوم میلر(صص۱۱۴-۸۸)

آموزش دستورات RecodeوCompute و چگونگی ترکیب و وزن­دهی به متغیرها

ویرایش داده­ها

پنجم

فصل دوم میلر(صص۶۶-۵۹)

آموزش محاسبه آماره­های مرکزی مد، میانه و میانگین و همچنین انواع آماره­های پراکندگی به همراه جداول فراوانی

تهیه جداول فراوانی و محاسبه آماره­های مرکزی و پراکندگی

ششم

فصل دوم میلر(صص۸۷-۶۶)

آشنایی با نحوه ترسیم و انواع نمودارها در محیط  SPSS

ترسیم نمودارها

هفتم

فصل اول هو(صص۱۰-۱)

 

آشنایی با سطوح سنجش،  آماره­های استنباطی، چگونگی انتخاب آزمون مناسب برای تست فرضیات، فرض صفر و یک، آزمون تفاوت و آزمون رابطه(همبستگی)

آماره­های استباطی

هشتم

فصل چهارم میلر(صص۱۲۳-۱۱۹)

فصل چهارم هو(صص۴۵-۴۱)

آزمون تی برای نمونه­های مستقل

آزمون تفاوت میانگین­ها

نهم

فصل چهارم میلر(صص۱۲۶-۱۲۳)

فصل پنجم هو(صص۵۰-۴۷)

آزمون تی برای نمونه­های مرتبط

آزمون تفاوت میانگین­ها

دهم

فصل دهم هو(صص۱۹۴-۱۸۳)

فصل هفتم میلر(صص۱۶۵-۱۵۵)

محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نحوه تفسیر خروجی

آزمون همبستگی

یازدهم

فصل یازدهم هو(صص۲۰۱-۱۹۵)

فصل هفتم میلر(صص۱۷۳-۱۶۵)

محاسبه رگرسیون خطی دومتغیره و آشنایی با تفسیر خروجی

آزمون رگرسیون ساده

دوازدهم

فصل سوم هو(صص۴۰-۳۴)

فصل پنجم میلر(صص۱۳۰-۱۲۷)

نحوه کار با جداول متقاطع و مرور گزینه­های مربوطه

جداول دوبعدی

سیزدهم

فصل شانزدهم هو(صص۳۶۷-۳۵۷)

فصل پنجم میلر(صص۱۴۴-۱۳۱)

آزمون آماره ناپارمتری کای اسکویر و ضرایب همبستگی بین متغیرها در سطوح سنجش مختلف

جداول دوبعدی

چهارده

فصل سیزدهم هو(صص۲۴۴-۲۳۹)

محاسبه آزمون آلفای کرونباخ و نحوه تفسیر نتایج و خروجی دستور

آزمون روایی

پانزده